Hva kan en fysioterapeut hjelpe deg med?

En fysioterapeut har stor kunnskap og kompetanse innen muskel-skjelettsystemet og kan hjelpe deg med de fleste plager! Etter en samtale om problemet, en fysikalsk undersøkelse av kropp/ funksjon vil vi legge opp et behandlingsforløp for å nå dine mål. Dette kan for eksempel være å redusere smerter/ plager, forebygge skader, rehabilitering, veiledet trening med mer.

• Redusere smerter/ plager?

• Forebygge skader?

• Øke bevegelighet og aktivitet i hverdagen?

• Rehabilitering etter operasjon, skade eller slag?

• Spesialtilpasset behandling og oppfølging for å øke prestasjon innen idrett/ trening?

For å kunne sette riktig diagnose og deretter gi riktig behandling er det viktig å få kartlagt hvor problemet opprinnelse kommer fra. Dette gjøres gjennom en samtale, tester for å se på muskellengde, styrke, generell bevegelse i ledd og spesielle tester. Man trenger ikke å ta MR- bildeteller røntgen i forkant, det er mye vi kan finne ut av gjennom tester. Om det likevel skulle være behov for dette kan man ha et tett samarbeid med både lege og kiropraktor som kan henvise til dette.

Ved Nr1 Fysioterapi- klinikken jobber det en fysioterapeut, en massasjeterapeut og en fysisk- og mental trener.

• Synne jobber på mandag til fredag på dagtid.
  • Zaneta jobber ettermiddag/ kveldstid på mandag er og tirsdag. Onsdag jobber hun dagtid.
  • Sidsel jobber varierende dag og ettermiddag. Ta kontakt med henne direkte for spørsmål eller timebestilling.

Hos oss kan du som oftest få time med en gang og du trenger ikke henvisning fra legen!
Ta kontakt om du har spørsmål eller finn deg en ledig time via vårt online booking- system.

Hva vi behandler

• Smerter i muskulaturen/ triggerpunkter

• Smerter mellom skulderbladene

• Smerter i arm/ hånd

• Hofte, bekken og lyskeplager

• Senebetennelser/ tendinitter

• Smerter i lår, kne, legg eller fot

• Hodepine og migrene

• Svimmelhet / Krystallsyke

• Smerter og spenninger i kjeven

• Isjas, prolaps, stenose, piriformissyndom

• Treningsrelaterte plager

• Kink/ låsninger, og smerter i rygg/ nakke

• Opptrening etter skade/ operasjon

• Kvinnehelse

Behandling hos en fysioterapeut kan oppleves veldig ulik fra behandler til behandler. Vi er veldig opptatt av at du skal føle deg godt tatt i mot her hos oss! Vi setter derfor av godt tid til både undersøkelse og behandling slik at det er tid til spørsmål underveis!

Behandlingsmetoder hos en fysioterapeut?

Veiledning til RIKTIGE øvelser tilpasset dine mål / plager.

Massasje kan redusere spenninger, forlenge muskulaturen og har en avslappende effekt. Blir ofte brukt for å redusere muskelknuter og smerter i muskulaturen.

Her brukes det sterile nåler for blant annet å løse opp i muskelspenninger og muskelknuter. En meget effektiv behandlingsform som er godt dokumentert! Det er lett å forveksle med akupunktur hvor man bruker lignende nåler. Akupunktur regnes som alternativ behandling, mens dry needling hos en fysioterapeut er vestlig medisin.

Her jobber man med å øke bevegeligheten i for eksempel stive ledd

Stiv og kort muskulatur kan være roten til mye vondt! Tøyninger vil kunne forlenge og redusere spenninger i musklene.

Kinesiologi-tape aktiverer kroppens naturlige tilhelnings-prosesser samtidig som den gir støtte og stabilitet til muskler og ledd.

Dette er en stivere og mindre elastisk tape sammenlignet med kinesiotape. Brukes for å støtte og hjelpe kroppen med å holde et ledd i en mer gunstig stilling.

Mange har nedsatt stabilitet rundt ankel og fot. Dette kan videre sees i sammenheng med plager i kne, hofter, rygg og nakke. Vi undersøker fotstillingen din og kan tilpasse sålene som din fot trenger!

Det er viktig å forstå hvordan en plage har oppstått og dermed forhindre at det skjer igjen. Vi kan gi deg gode tips og råd på veien for å gjøre din hverdag lettere!

En anspent kropp kan gi muskelplager, hodepine, søvnproblemer med mer. Vi kan gi deg veiledning og guide deg i gode avspenningsmetoder.