Nakke og hodepine

Spenninger i nakken, skulder og kjeven henger ofte sammen og kan gi hodepine i forskjellige varianter. Det er viktig å få undersøkt både nakke, kjeve og skulder for å kunne kartlegge hvor plagene stammer fra.

• Langvarige smerter i nakken?

• Plaget med hodepine?

• Stresset og generelt anspenthet i kroppen som du ser påvirker smertene dine?

• Svimmelhet?

• «Låsning» og stivhet i nakken?

Hva er det?

Mange kan oppleve smerter i nakken som vedvarer over lengre tid og kan ha mange årsaker. Når vi er anspent og stresset over tid kan det føre til at vi ubevisst spenner skulder- og nakkemuskulaturen vår. Statiske spenninger i muskulaturen kan føre til overfølsomhet og medføre smerter. Statisk eller ensformig arbeid kan også føre til at man får smertefulle områder i muskulaturen. Det er ikke uvanlig å oppleve hodepine i sammenheng med spent muskulatur i nakken.

Behandling?

Massasje eller manuelle teknikker kan virke smertelindrende og kan tillate lettere bevegelse. Øvelser for å trene opp muskler i nakke/ skuldre/ rygg i tillegg til  tips om hvordan endre arbeidsstilling og vaner vil kunne gi mer langvarig effekt.

Hva er det?

Ved akutte nakkesmerter kan man oppleve at nakken låser seg og begrenser bevegeligheten i tillegg til smerter. Slike akutte smerter går som oftest over av seg selv innen 48 timer, men i noen tilfeller trengs det hjelp fra en terapeut for å løse opp.

Hva er det?

Hodepine kan stamme fra spent muskulatur og triggerpunkter i nakke og skuldre. Dette kan gi strålende smerter opp mot tinning, bakhodet, øyne og kjeve.

Behandling?

Behandling av nakken og triggerpunkter kan være veldige effektivt hvis hodepinen stammer herfra. For eksempel massasje, ledd-justering, nålebehandling, taping og øvelser for å styrke muskulaturen i nakke/ skuldre.

Hva er det?

Spinal stenose er en tilstand hvor det blir trange forhold i nakken. Dette kan gjøre at det blir press på nervene og man kan oppleve smerter i nakken og utstrålende smerter ut i en arm. Man kan også oppleve stivhet i nakken og videre muskulære plager grunnet dette.

Behandling?

De trange forholdene i selve nakke kan man ikke gjøre noe med konservativt, men fysioterapi i form av bløtvevsbehandling, egne øvelser og informasjon om tilstanden kan gjøre at plagene reduseres. Om ingenting hjelper kan en operasjon være siste løsning.

Hva er det?

Ved en prolaps i nakken har skiven mellom virvlene i ryggsøylen sprukket og en del av skivekjernen kan sive ut. Dette er i utgangspunktet helt ufarlig og veldig mange går rundt med en prolaps i nakken uten plager eller symptomer. Skiven trekker seg som oftest tilbake av seg selv.

I noen tilfeller vil skiven presse på nervene i området og kan gi en nerverot- affeksjon. Dette kan gi smerter i nakken og utstrålende smerter i skulder, rygg og arm.

Behandling?

De aller fleste prolaps i nakken behandles konservativt. Det vil si gjennom øvelser, rådgivning, massasje og leddjustering i områdene rundt ( ikke i virvelen prolapsen ligger). Om man opplever kraftsvikt, nummenhet og prikking ut i fingre og hånd er det viktig å oppsøke en kiropraktor eller lege slik at det kan undersøkes videre. Om nerven ligger under stort press over tid kan det være nødvendig å vurdere kirurgi.