Albue, underarm og hånd

Det finnes flere skader og smertetilstander i albue, underarm og hånd. Her har vi valgt å skrive om de vanligste problemene vi møter i vår jobbhverdag. Om du ikke skulle finne noe som passer din smerteproblematikk, ta kontakt med oss så kan vi hjelpe deg!

• Vondt med små bevegelser som å pusse tenner eller holde en kopp?

• Nummenhet, kraftsvikt eller prikking ut i hånd/ fingre?

• Vondt i underarm/ albu når du jobber ved pc?

• Smerter når du trener eller gjør fysisk arbeid?

• Strålende smerte fra underarm og utover mot fingrene?

Symptomer

Om du har smerter på utsiden av albuen, kan dette kan være tilstanden vi kaller for Tennisalbue eller musearm. Smertene oppstår gjerne ved overbelastning av muskulaturen. Trykk rundt dette området oppleves ofte som svært smertefullt. Smertene kan forsterkes når du bøyer håndleddet bakover. Noen opplever også kraftsvikt i håndleddet.

Hvem får det?

Vi ser tilstanden typisk hos håndverkere, de som jobber mye foran pc (bruk av tastatur og mus) eller ved repetitive øvelser over en kort periode (hvis du for eksempel har malt hjemme).

Behandling

I perioder med mye smerter er det viktig å avlaste hånden så godt du kan. Ofte ser vi at ikke dette er tilstrekkelig. Vi anbefaler derfor å ta kontakt med en fysioterapeut. Her kan du får tøyningsøvelser, styrkeøvelser, tverrmassasje, nålebehandling og videre råd for hvordan du kan bli kvitt dine plager. Vi kan også sette på kinesiotape for å gi litt støtte og avlastning.

Andre behandlingsmetoder for dette kan være injeksjon av kortison eller trykkbølgebehandling. Dette er metoder som gjør mer skade på vevet og vi vet ikke helt sikkert hvordan behandlingen påvirker vevet over tid. Derfor vil vi anbefale å prøve mer konservativ behandling  først, og deretter vurdere kortison/ trykkbølgebehandling om dette ikke gir ønsket effekt.

Symptomer

Om du har smerter på innsiden av albuen, kan dette være tilstanden vi kaller for golfalbue. Denne tilstanden er mer sjelden enn hva tennisalbue er. Her øker gjerne smertene ved at du bøyer håndleddet fremover. Årsaken her er også overbelastning av muskulaturen.

Hvem får det?

Sjelden ses denne tilstanden hos de som jobber på kontor med lite ergonomisk tilrettelegging. Som navnet tilsier kan det også ses hos golfspillere eller i kasteidretter der håndleddet beveges mye.

Behandling

Her gjelder samme behandling som ved tennisalbue, men med et litt annet fokus. Du kan få tøyningsøvelser, styrkeøvelser, tverrmassasje, nålebehandling og videre råd for hvordan du kan bli kvitt dine plager.

På håndflatesiden av håndleddet er det er bred senekjede som beskytter, og har en støttefunksjon for senene i underarmen. Denne kjeden i tillegg til beina i underarmen danner en tunnel som kalles karpaltunnelen. Gjennom denne tunnelen går det sener, blodårer og nerver. Karpaltunnelsyndrom er en avklemming av en nerve som heter nervus medianus.

Symptomer

Stikking og dovenhet ut i fingrene. Nedsatt funksjon i hånden. Kan oppleve kraftsvikt der en mister gjenstander.

Hvem får det?

Her er det også de som jobber på kontor og bruker tastatur og mus som er mest utsatt.

Behandling

En slik tilstand som dette kan bli svært plagsom, spesielt om det hindrer deg i forbindelse med jobb. Her kan vi hjelpe dere med tøyninger, enkle øvelser, taping og massasje. For dette problemer har man funnet ut at fysioterapi er det som gir best effekt på kort sikt, sammenliknet med operasjon.

Kort fortalt er et triggerpunkt en muskelknute i muskulaturen. Det er et hyperirritabelt punkt som kan stråle utover ulike steder i muskulaturen. Dette kan gjøre at smerten oppleves et annet sted enn der spenningen faktisk sitter.

Symptomer

Her kan man oppleve direkte smerter, dovenhet, prikking etc i det aktuelle området.

Hvem får det?

Denne smertetilstanden kan komme hos alle i muskulatur som har blitt mye brukt eller overbelastet. Dette kan være i forbindelse med jobb, trening eller aktiviteter hjemme.

Behandling

Målet med behandlingen er å få muskulaturen avslappet igjen. Her bruker vi massasjeteknikker, isometrisk hold eller nålebehandling. Vi jobber også forebyggende for at smertene ikke skal oppstå på nytt. Vi prøver å finne årsaken til disse smertene og gjør justeringer som forebygger at plagene kommer tilbake.