Hva er smerte?

Smerte er kroppens forsvarsmekanisme og skal hjelpe oss å unngå skade. Det er et varsel om vevsskade eller mulig vevsskade slik at vi kan trekke oss vekk fra eventuell fare. Vedvarende smerte over tid ( over 3 måneder) vil endre smertebanene og kroppen vil i noen tilfeller reagere fortere på smerte enn tidligere. Dette kalles sensibilisering og gjør at man kan oppleve smerte i et området selvom vevsskaden ikke lenger er tilstede.

Man skiller inn i akutt og langvarig smerte:

Akutt: Dette kan være akutte «låsninger» i rygg, plutselige nakkesmerter med hodepine og svimmelhet. Det kan også være smerter fra en akutt skade som overtråkk, muskelstrekk og brudd.

Langvarig smerte er smerte som har vart i mer enn 6 uker. Her er det viktig å få avdekket hvorfor plagene oppstod og hvordan man blir kvitt dem. Det er også viktig at pasienten får god informasjon og forståelse av dette. Videre er hjemme – øvelser og manuell behandling for å løse opp i spent muskulatur er en god kombinasjon.

Smerte kan komme fra forskjellige strukturer i kroppen, men det er viktig å vite at ting henger sammen og påvirker hverandre. Opplever du noen av punktene under kan det være lurt å ta kontakt for å gjøre noe med plagene dine!

• Har du hatt langvarige smerter som påvirker deg i hverdagen?

• Har du hatt en akutt skade?

• Har du en plage som forverres ved arbeid eller aktivitet?

• Må du ta smertestillende for å få sove eller kunne gå på jobb?

• Har du smerter, men er usikker på hvor det kommer fra og hvorfor?